Profil opon

Profil opon

Profil opon to stosunek wysokości opony do szerokości opony wyrażony w %. Kiedyś standardem był profil 100, co oznaczało, że wysokość opony była taka sama jak jej szerokość. Obecnie powszechne w użyciu są opony szersze o profilach 80, 70, 60, 55 oraz 50. Niektórzy producenci w swoich katalogach profil opony określają jako seria, co jest tylko zmianą nazwy i nie zmienia znaczenia tego oznakowania.

Opona niskoprofilowa jest wyjściem naprzeciw postępowi technologicznemu w dziedzinie unowocześniania silników, a co za tym idzie wzrostowi ich mocy. Opony niskoprofilowe są dużo szersze a ich wysokość może stanowić nawet jedynie 30% szerokości, co pozwala na zapewnienie takiej charakterystyki oponom, aby spełniały wymagania silników o dużej mocy. 

Decydując się na opony niskoprofilowe trzeba mieć na uwadze zmniejszenie wysokości nie tylko opony, ale również rzeczywistej średnicy koła (czyli opony i felgi). Oznacza to, że zmieniając oponę na niskoprofilową trzeba również zdecydować się na zmianę obręczy na większą, co pozwoli zachować fabryczną wielkość średnicy koła. Jest to istotne z punktu widzenia poprawności wskazań prędkościomierza i licznika. Wykonując ten prosty zabieg przedłużamy również żywotność elementów całego zawieszenia. Wybierając nowe opony i felgi najlepiej zapytać specjalisty lub skorzystać ze specjalnych tabel zamienników.

Szerokie, czyli niskoprofilowe opony mają też swoje minusy. Zapewniają bardzo dobrą przyczepność samochodu na zakrętach i przy wysokich prędkościach – ale tylko na suchej nawierzchni. Mokre nawierzchnie, co w Polsce przekłada się na kałuże w koleinach, będą wymagały od kierowcy zdjęcia nogi z gazu. Większa prędkość powoduje, że opona nie jest w stanie należycie odprowadzać spod siebie wody. Dla tego bardzo istotny jest wybór odpowiedniego bieżnika. Szersze opony emitują również większy poziom hałasu – ponieważ powierzchnia ich kontaktu z podłożem jest po prostu większa.

Źródło:www.opony.com.pl