Opony radialne i diagonalne |
|
Opony radialne i diagonalneOpona radialna w warstwie kordu składa się z nitek, które sięgają do stopek. Nitki układa się pod kątem prostym do linii środkowej bieżnika. Osnowa opony radialnej jest ograniczona przez nierozciągliwe obwodowe opasanie. Opona radialna jest droższa w produkcji od diagonalnej i jednocześnie bardziej podatna na uszkodzenia mechaniczne. Zapewnia jednak lepsze prowadzenie auta. Bieżnik tej opony przylega całą szerokością do nawierzchni nawet przy większych prędkościach dzięki swej sztywności a zarazem elastyczności. Z kolei opona diagonalna to opona, w której nitki warstw kordu ułożone są pod kątem mniejszym niż kąt prosty w stosunku do linii środkowej bieżnika. Zaletą tej budowy jest odporność na uszkodzenia mechaniczne i emisja mniejszego hałasu w czasie jazdy. Opona diagonalna ma też swoje wady – w czasie jazdy z dużą prędkością na zakrętach czoło jej bieżnika odkształca się i zmniejsza się powierzchnia jej kontaktu z nawierzchnią. W przeciwieństwie do opon radialnych opony diagonalne powodują większe zużycie paliwa, ponieważ mają większe opory toczenia.
|